Veckorna springer iväg och i tisdags fick alla elever en lapp med sig hem gällande utvecklingssamtal. Jag har redan fått in en hel del och jag har lämnat tillbaka dem med en tid ifylld, kolla gärna med era barn.
På historian denna vecka har det byggts det sista på Birka byn. Idag var sista lektionen både till bygge och till att producera en text till om Birka. Alla har arbetat väldigt flitigt och resultatet har blivit jätte bra. Bilder kommer i nästa vecka när det är dags att kamratbedöma varandras verk. Sedan kommer vi att arbeta vidare med vikinga tiden och titta på vad de trodde på.
Matematiken kör igång i morgon med ett nytt område nämligen att multiplicera med 10,100 och 1000 och längre fram att kunna multiplicera i en algortim.
På engelskan har vi denna veckan kollat av lite vad vi arbetat med under ett tag. Vi har haft en hörförståelse som alla klarade jätte bra. Har klickat i matrisen på unikum. Är man intresserad av resultatet fråga barnen annars kan ni alltid fråga på utv samtalet. Idag har vi haft en läsförståelse. I morgon kommer vi att skriva några meningar utifrån den grammatik vi arbetat med och ord som vi haft i läxa. I morgon är det också glosförhör och de får nya glosor som är till fre v6.
Mio temat fortsätter på svenskan, de har skrivit en text om ett kapitel i boken som handlade om den viskande brunnen, en del tycker det är svårt att komma ihåg vad de läst och få ihop det till en text. Vi har därför börjat med "läshäxan" som innebär att alla tre gånger i veckan läser 10 min paus (vila hjärnan) 5 min och sedan läsa i 10 min igen. Man får väldigt gärna läsa hemma och diskutera det man har läst. Läshäxan kommer vi att köra en period framöver. När de läser passar jag på att lyssna för att höra om de har flyt i sin läsning. Jag kommer också att gå runt och be dem kort återberätta vad de läst.
För att träna vidare på att kunna skriva ihop en text har vi idag arbetat med tankekarta när man ska skriva en skönlitterär text.
Vi har också pratat om vokaler och vad man kan ha för nytta av dem när man skriver, hur många konsonanter som kommer efter beroende på hur vokalen hörs.
Under nästa vecka ska vi titta på frågeord och på dubbelteckning och ordklassen substantiv.
I morgon på fysiken ska de få göra färdigt sina magnet spel och sedan ska de få prova varandras spel och kamratbedöma dem.
På måndag är det bad och idrott.
På torsdag är jag i Stockholm med vårt projekt RBS-UNICEF det är dags för utvärdering. De kommer att ha Jonas som vikarie, de hade honom förra veckan när jag var borta.
Madeleine