Arbetsområdet som nu följer i SO presenterar Nordens äldsta historia
kronologiskt - stenåldern, bronsåldern och järnåldern. Arbetet ska ge utrymme till funderingar kring människans uppkomst och
utveckling på jorden. Under forntiden lever människor först enkla liv som jägare
och samlare, sedan blev de bofasta jordbrukare och började hålla djur. Det
följs av tekniska framsteg som gjorde att människan kunde börja resa och knyta
kontakter med andra kulturer.
I många delar av Sverige finns historiska lämningar
från forntiden som passar fint att titta på för att öka elevernas
historiemedvetenhet och kännedom om historiska begrepp. Det ger möjlighet att
samtala om barnens egen del i historien.Vi arbetar med läromedlet PULS SO-boken som används som en bas. NE, filmer, virtuella besök på olika historiska museum och diskussioner är andra inslag i undervisningen.
Arbetsområdet kommer att behandla:
· Människans
uppkomst, vandringar, samlande och jakt samt införandet av jordbruk.
· Tidsbegreppen
stenålder, bronsålder och järnålder.
· Hur
forntiden kan iakttas i vår tid genom spår i naturen och i språkliga uttryck.
· Berättelser
om gudar och hjältar i antik och nordisk mytologi och hur man kan se på
dem i
vår egen tid.
· Tidslinjer
och tidsbegreppen dåtid, nutid och framtid.