onsdag 14 januari 2015

SO-undervisningen

I SO påbörjar vi nu nästa arbetsområde som heter 
Hela världen. 

Arbetsområdet syftar till att ge eleverna redskap för att undersöka mer om platser i världen som är viktiga för dem. I SO-boken beskrivs några barn och dessa kan fungera som utgångspunkt, men sedan går vi vidare och tittar på länder som är relevanta för eleverna.






Lgr 11 trycker mer än den förra läroplanen på att eleverna ska ha kunskaper om namn på platser på kartan. Det här kapitlet kan vara ett avstamp för att lära sig de största, eller för eleverna viktigaste, länderna i olika världsdelar. Kapitlet belyser också människors olika livsmiljöer utifrån barns perspektiv.

Att tala om mänskliga rättigheter är också en viktig del i det här kapitlet.  Det ska skapa förståelse för att barn har en viktig roll i vårt samhälle och att makthavare jorden över också ska tänka på det.

Centralt innehåll i Lgr 11 som berörs i temat:

  • Metoder för att söka information från olika källor: intervjuer, observationer och mätningar. Hur man kan värdera och bearbeta källor och information.
  • Jordgloben. Kontinenternas och världshavens lägen på jordgloben. Namn och läge på världsdelarna samt på länder och platser som är betydelsefulla för eleven.
  • Grundläggande mänskliga rättigheter såsom alla människors lika värde samt barnets rättigheter i enlighet med konventionen om barnets rättigheter (barnkonventionen).