Hela världen.
Arbetsområdet syftar till att ge eleverna redskap för att
undersöka mer om platser i världen som är viktiga för dem. I SO-boken beskrivs
några barn och dessa kan fungera som utgångspunkt, men sedan går vi vidare och
tittar på länder som är relevanta för eleverna.
Lgr 11 trycker mer än den förra läroplanen på att eleverna ska ha
kunskaper om namn på platser på kartan. Det här kapitlet kan vara ett avstamp
för att lära sig de största, eller för eleverna viktigaste, länderna i olika
världsdelar. Kapitlet belyser också människors olika livsmiljöer utifrån barns
perspektiv.
Centralt innehåll i Lgr 11 som berörs i temat:
- Metoder för att söka information från olika källor: intervjuer, observationer och mätningar. Hur man kan värdera och bearbeta källor och information.
- Jordgloben.
Kontinenternas och världshavens lägen på jordgloben. Namn och läge på
världsdelarna samt på länder och platser som är betydelsefulla för eleven.
- Grundläggande
mänskliga rättigheter såsom alla människors lika värde samt barnets
rättigheter i enlighet med konventionen om barnets rättigheter
(barnkonventionen).